top of page
  • Foto del escritorLaura Nuel

“En cap moment m’imaginava que una novel·la sortida de Wattpad i escrita en català es pogués publicar en paper”

Actualizado: 27 feb

Judith Espígol parla sobre la seva trilogia Reasons, les novel·les en català més llegides de Wattpad


Judith Espígol amb Million Reasons // LAURA NUEL

 

Judith Espígol és una escriptora de Bescanó, Girona, que va començar a escriure als tretze anys, però als quinze va començar a escriure a Wattpad, una plataforma online on els usuaris poden escriure, llegir i publicar novel·les i altres gèneres literaris de forma gratuïta. En aquesta plataforma va publicar la seva trilogia Reasons, composta per Million Reasons, The Reason i My Reason. Estan escrits i publicats en català, fet que els ha convertit en els primers llibres en llengua catalana sortits de Wattpad que es publiquen en paper. Va començar a escriure la trilogia quan era una adolescent i va acabar-la amb vint-i-un anys, motiu pel qual les temàtiques dels llibres varien. Actualment, Espígol estudia Infermeria a la Universitat de Girona, tot i que la seva passió és l’escriptura.

 

Million Reasons és una novel·la romàntica de temàtica juvenil que tracta sobre la Jody, una adolescent que arriba a un nou institut i que des que arriba s’enfronta amb la Candice, la noia popular de l’institut, i el seu xicot, el Cameron, un noi amb molt mal caràcter. La Jody haurà de bregar contra rumors i les xafarderies, els problemes familiars i la creixent relació que hi ha entre ella i el Cameron. Ben aviat, la Jody haurà de fer front al seu futur i a tot el que això comporta.

 

Què et va impulsar a escriure la novel·la?

Jo crec que l’adolescència en si. Jo tenia catorze anys, estava en una època que, com tots sabem, és una mica difícil perquè comences a conèixer-te, a relacionar-te amb tothom, i passes de dependre dels teus pares a valer-te per tu mateixa. Tenia la necessitat de plasmar tot el que passava per la meva ment i el que estava al meu voltant, i la manera que vaig trobar de fer-ho va ser escrivint-ho.

 

D’on vas treure la inspiració per al llibre? És a dir, d’on va sorgir la idea?

Jo sempre he llegit i sempre he llegit novel·les romàntiques juvenils, llavors, influenciada per tot el que havia llegit anteriorment i tot el que m’estava passant i veient amb l’adolescència, vaig fer un mix i vaig dir, doncs això plasmarem. És la meva visió.

 

Per què vas decidir escriure la novel·la en català?

Perquè és la meva llengua materna. És la llengua amb la qual em comunico i en la que normalment acostumo a escriure i com realment m’expresso.

 

Hi ha alguna part de la història que estigui basada en fets reals?

Com a tal no. Coses com que els protagonistes s’enamoren i tenen una relació no, hi ha la meva perspectiva de l’adolescència. Les relacions entre amistats, entre els primers amors, amb els pares, amb el futur i tot el que ve una mica de la cerca de la identitat, de la gestió de les emocions i tot això. Això sí que té la meva visió i com ho vaig viure jo, però la història com a tal no.

 

Per què vas decidir que el títol fos Million Reasons?

Realment no sabia quin títol posar-li. Quan escric normalment també escolto molta música i no trobava cap títol que m’encaixés fins que vaig escoltar la cançó de Million Reasons de la Lady Gaga i vaig dir decidir que com aquesta cançó parla d’una història d’amor que es pot veure reflectida en la història, la utilitzaria perquè encaixava amb el missatge que li volia donar jo al llibre.

 

Quin missatge volies transmetre amb la novel·la?

Que l’adolescència és una etapa de la vida que a vegades pot semblar que és la que deixem més apartada, que menyspreem més, i al final d’alguna manera és l’etapa que se li ha de donar més importància perquè passen moltes coses. Passes a valdre’t per tu mateix i s’infravalora molt.

 

Quina va ser la teva reacció quan et van comunicar que publicarien el llibre en físic?

Jo estava al·lucinant, en aquell moment havia pensat autopublicar-lo per Amazon perquè havia vist que molta gent que ho feia i era una manera de guanyar diners i aprofitar el teu talent, però em va arribar un missatge per Instagram de la meva editora que em preguntava si tenia pensat publicar-lo i, evidentment, jo vaig dir que si, si hi havia l’oportunitat que una editorial catalana ho publiqués, doncs fantàstic. En cap moment jo m’imaginava que una novel·la sortida de Wattpad i escrita en català es pogués publicar en paper, perquè només havia passat en castellà, i menys novel·les romàntiques i juvenils en català, que n’hi ha poques. Sortides de Wattpad és la primera, o sigui jo veia que era una cosa que no veia que pogués passar. En el moment que m’ho van dir va ser un festival.  



Per què vas decidir que la Jody perdonés a la Candice després de tot el que li havia fet?

Perquè considero que, a part que la gent ha de tenir segones oportunitats i normalment tots ens equivoquem i som humans, la Jody és una persona molt empàtica i sap posar-se en la situació dels altres, sap que tothom pot fallar en alguna cosa, i si al final hi ha unes bones disculpes, veus un bon canvi, hi ha una reflexió i corregeixes el teu comportament doncs pot perdonar.

 

Què et va fer decidir que el primer llibre tingués el final que té?

Perquè al final és una realitat, tens una història d’amor molt bonica, però al final el que has de posar per endavant és el teu futur i cadascú ha de perseguir els seus somnis, i si per complir-los això comporta que continuïn junts, doncs genial, i si no, doncs tindran més coses a la vida.

 

En una entrevista a RTVE vas explicar que en un principi només havia de ser un llibre, però que la gent que l’havia llegit volia que continuessis. Quin va ser el procés per escriure els altres dos llibres de la trilogia? Ja tenies clar com continuaries la història o vas anar escrivint segons et venia la inspiració?

Quan vaig acabar Million Reasons estava a 3 d’ESO i tenia pensat que fos auto conclusiu, però la gent que ho llegia a Wattpad li va agradar molt i volia saber més dels protagonistes, de la seva història i com continuaria, ja que acaben separats perquè cadascú va a la seva universitat. Vaig dir posar-me a escriure, i vaig pensar en una història on anaven a viure a llocs diferents, que comencessin malament. Quan estava a 4 d’ESO va passar el Cas de La Manada, i vaig agafar una mica d’inspiració i vaig pensar en perquè no posar una cosa que acostuma a passar molt habitualment entre les dones, que és una realitat i poc se’n parla en els llibres, ja que molts ho camuflen o intenten idealitzar una relació tòxica o normalitzen els abusos sexuals. Jo volia reivindicar tot això que passava. A partir d’aquest cas vaig decidir que portaria la història cap a un lloc diferent.



Tens alguna idea per futurs llibres?

Sempre. Després de la trilogia he escrit quatre llibres més, totes novel·les romàntiques. Un està escrit en català i ambientat a Girona, un altre és una biologia ambientada als EUA i tracta temes diferents, i ara estic escrivint una comèdia romàntica.

 

T’agradaria escriure en altres gèneres?

Sí que els primers que vaig escriure van ser de ciència-ficció amb romàntica, i sí que se m’han acudit històries barrejant ciència-ficció, romàntica i fantasia, però costa molt. Si costa planejar una novel·la romàntica, imagina planejar una de ciència-ficció i fantasia. Té molt mèrit. Sí que m’agradaria en un futur intentar-ho, però primer he de tenir les coses molt clares.

 

Creus que el teu futur està en l’escriptura o en la infermeria?

Sobretot en la infermeria. Siguem realistes, és molt difícil sobreviure només de l’escriptura. Tot i això, sempre escriuré.

 

Sempre continuaràs amb Wattpad o t’ha arribat alguna proposta per fer-ho directament en físic?

Jo ja no escric a Wattpad, escric en Word i ja després decideixo si ho vull penjar a Wattpad o no. Actualment Wattpad, segons la meva opinió, ha disminuït bastant del que era, sobretot Wattpad en català. Abans hi havia més interacció, ara ni jo mateixa entro a la plataforma gairebé. Ara hi ha el format nou de Premium, que crec que ha fet que baixi bastant, on hi ha novel·les que has de pagar per llegir-les, però és absurd, perquè el que donava interès a Wattpad és que tot fos gratuït.

38 visualizaciones0 comentarios

Entradas Recientes

Ver todo

Comments


bottom of page